fredag 19 februari 2010

Dikanäs kyrka!


Dikanäs kyrka är den som jag tycker allra mest om. En vacker liten träkyrka i Västerbottensf jällen, där jag varit på ett flertal gudstjänster, Julottor, begravningar och dop. Min Mormors, Mammas och Morbrors begravning är de mest minnesvärda och känslosammaste Två av mina fyra barn är döpta i samma fina lilla fjällkyrka. Min egen begravning ska ske som min vilja enligt nedan:



  • Begravas i en pappkartong och begravningsakten ska ske i Dikanäs kyrka eller Grisslans gravkapell beroende på årstid.

  • Jag ska kremeras och spridas ut i havet eller på fjället beroende på var min begravningsfest äger rum

  • Mina nära och kära ska ha en stor fest

  • Gravsten eller minneslund förbjudes helt

  • Vid min död vill jag ha min brudklänning på som kan klippas upp bak om jag är för tjock

Och lyssna inte någon av mina näras åsikt!



4 kommentarer:

  1. Nejdå, det viktigaste tycker jag är att DU får din vilja igenom, mamma. Vi borde alla vara noga med att berätta hur vi vill begravas för att så många som möjligt av våra närstående ska slippa fundera på hur vi hade velat ha det. Det är ju inte heller tänkt att någon ska domdera över en om man väl har bestämt sig. Man blir nog aldrig så lugn som att veta att han/hon fick sin egen begravning bestämd, för då vet man iaf att denna ler från himlen.

    SvaraRadera
  2. Jag har varit i Dikanäs kyrka en gång när jag på sjuttiotalet gjorde praktik I Vilhelmina församling. Fanns ingen präst i byn så när prästen kom fick man se till att få "allt" gjort. Så först var det en begravning och det var många samer med i sina vackra dräckter. Sen var det högmässa och direkt efter det var de dop. Ett minne som stannat kvar från dopet var strax innan när det skulle göras iordning. Då kom kyrkvärden ut med en termos av den gamla sorten av räfflad plåt och en riktig kork-kork. Så hällde han upp varmt vatten i dopfunten. Man såg hur det rök om vattnet. sen hade det svalnat till lämplig temp tills barnet skulle döpas. Det fanns då inget varmvatten i kyrkan, därav denna för mig lite ovana procedur. ellem

    SvaraRadera
  3. Mamma, jag har kollat upp det hela, Det finns Wellpappgjorda kistor- check! Fest är vi busbra på i släkten - check! Men sen ...får man sprida aska överallt ? Å vad i allsinn dar har du hett brudklänningen och saxen?

    Kram Dottern.

    SvaraRadera
  4. Va bra, men kan man inte få ligga i det billigaste alternativet, som inte liknar någon kista. Jag har föreslagit maken att jag kunde låta snickaren göra en låda som jag kan måla och använda som förvaringslåda för exempelvis mattrasor så länge jag är i livet. Maken vill inte höra talas om detta, så det får bli en pappkartong istället. Bröllopsklänningen hänger uppe i garderoben i sovrummet och en sak kan ni hitta vid varje vävstol.

    kram från Mamsen

    SvaraRadera