söndag 6 mars 2016

Hur man gör en självvattnande kruka ur en plastflaska........

Jag är odlingsglad och skulle gärna bli självförsörjande på grönsaker. Nu i den första vårmånaden så vill jag förbereda sommaren odlingar och då gör jag självvattnande krukor ur plats och petflaskor. 

Så här gör man. Såga eller klipp isär plastflaskan på mitten. Borra hål i korken och trä in en Bomullstråd eller ljusvekegarn. Skruva på korken och plantera i den del med korken på. Fyll vatten i den nedre delen av plastflaskan och ställ den övre med plantan och korken nedåt i den vattenfyllda delen och nu har ni en självvattnande kruka att plantera i. Om ni vill har en ännu bättre miljö för plantan kan ni sätta ett upp och nervänt plastglas över plantan i krukan
En liten chiliplanta har planterats i den här petflaskan och fröna har jag tagit ur chilifrukter som jag köpt, snåljåp som jag är. .

1 kommentar:

  1. Takk for fint tips, Barbro. Fikk virkelig vårkjensle og har plukka frem frøposene mine!

    SvaraRadera