måndag 23 mars 2009

Storasyster fyller år


Idag fyller min storasyster år. Hon är tre år äldre än mig och har varit ett duktigt föredöme för oss yngre syskon. Våra föräldrar är borta sedan länge, men så länge jag minns så var min storasyster så otroligt duktig och är än idag. I mina föräldrars ögon kunde jag aldrig mäta mig med henne. Hon är storasyster duktig som kan spika, måla, väva, fiska och lagar underbar god mat. Snart fyller min lillasyster år också, och där gäller även syskonregeln. Hon var och är fortfarande lillasyster gull. Jag själv är mellansystern som var så där mittemellan, varken duktigast eller gulligaste. Men jag är glad över denna position, och tycker nog att jag klarat mig bra här i livet. Jag tänker på mina kusiner i Canada där storasyster Anna var den som min faster talade mest om när hon var här en gång. Min kusin Gwen mellansystern var en kvinna som jobbade och tjänade bra och mycket nöjd och stolt över det. Jag vet inte om den forskning som belyser syskonrelationerna är särskilt vetenskapligt, men intressant ändå då många som till exempel jag tycker att det stämmer.

Today fills my big year. She is three years older than me and has been a good example to us younger siblings. Our parents are gone for a long time, but as long as I remember it was my older sister so incredibly talented and is still today. In my parents' eyes, I could never measure myself with her. She is a good big sister who can nail, painting, weaving, fishing and laws wonderful good food. Soon fills my little sister years also, and which also applies to the sibling rule. She was and still is the little sister gull. I myself am the sister who was like that in between, neither good or cute ones. But I am glad that position, and think that I get along fine in life. I think of my cousins in Canada, where older sister Anna was the one that my aunt talked most about when she was here once. My cousin Gwen between sister was a woman who worked and served well and very happy and proud of it. I do not know if the research that highlights the sibling relationship is particularly scientific, but interesting nevertheless as many as, for example, I think it is true.

2 kommentarer:

  1. Åååå, fyller Eivor år! Hälsa och gratulera henne så mycket från mig!

    SvaraRadera
  2. Jag blir nästan lite ledsen av att läsa att du bara fått känna dig som mittemellan, mamma. Varken duktigast eller gulligast. Bara så du vet så har då inte jag något minne av att jag varit halvdan. Trots att jag är en av dem mittemellan. Storasyster är duktig, jag känner mig duktig, lillebror A har knappast behövt känna sig som mittemellan och lillebror L är den söta minstingen (än om han sett till att bli den som gjort helt tvärtom många gånger). Kram kram

    SvaraRadera