tisdag 3 januari 2012

Kylskåpsrensning!

Ibland förstår jag inte på mig själv då jag lagar mat som om vi hade en storfamilj. Den rökta laxen blev knappt smakad på och rensteken som vi åt på nyårsafton såg ut som om den inte var skuren i. Jag har därför skurit bort köttet från benen och vet att det blir gott om man steker kötter i bitar och så serverar med wokgrönsaker bredvid och en god sås ovanpå och sedan gratinerar med ost. Det kanske blir trettondagsmiddag på renkött till helgen.
Den rökta laxen förpackades i mindre förpackningar för att bli till en låda, pate eller pastej senare i vår.
Bläckfiskpastan och laxpastasåsen blev förpackade i små matportioner, för jag vill så gärna att både jag och make ska bli några kilo lättare innan våran resa om några veckor. Min plan var att tömma en av frysarna när vi kommit hem från fjällen, men som det verkar nu så fylls den halvtomma frysen bara på.

2 kommentarer:

  1. Det kanske är genetiskt? Pappa brukade alltid skoja och säga att han minsann visste vem Jesus hade med sig då han utspisade människorna med fiskar och bröd.
    "Det var Ann-Gerd!" sa han och log.
    Jo, för mamma gjorde alltid såna enorma portioner av allting ,-)

    SvaraRadera
  2. Tjena och tack för informationen, det känns bra att man inte är ensam. Visserligen är mina syskon ganska bra på att göra storkok och hamstra, men jag tror att för mig så ligger det en otrygghet sedan tidigare, för om sonen fick en avstötning så visste vi inte om vi skulle bli kvar på sjukhuset i 3 dagar eller 3 månader, som hände ibland. Då ville jag att det skulle finnas mat till dom som blev kvar hemmavid.

    SvaraRadera