torsdag 8 augusti 2013

Ungdomspajen.......

Idag bakar jag några pajer till helgens kräftkalas och börjar med den paj som jag så många gånger gjorde på 70-talet när jag bodde i Umeå. Innehållet i pajen är köttfärs, lök och morötter, och mängderna köttfärs och morötter varierade med min och kompisarnas ekonomi. Ju mer pengar jag hade desto mer köttfärs blev det, och under mina fattiga perioder så ökade mängden morötter i pajen. Idag så gör jag den fattigare varianten av ungdomspajen med mycket morötter och lite köttfärs.
Receptet är enkelt, gör en traditionell pajdeg, tryck in pajdegen i en form och förgrädda pajskalet. Riv morötter och lök, stek köttfärs och häll på de rivna morötterna och löken, häll på vatten och krydda på. Låt sedan vattnet koka in tills morötter och lök är mjuka. Låt svalna, blanda ägg, och mjölk i köttfärsgrytan med grönsakerna, häll smeten i det förgräddade pajskalet. strö över lite ost om ekonomin tillåter och grädda pajen tills den fått fin färg. På 70-talet drack vi ibland ett rött billigt vin från Italien och pajen tillsammans med vinet smakade ljuvligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar