fredag 11 september 2015

Vår Bokashikompostering..............

Jag har hittat ett sätt att ta hand om vårt hushållsavfall på ett sätt som passar vår lilla familj bra. Jag har en hink under diskbänken som jag samlar grönsaksrester, kaffesump och andra organiska material. När sedan hinken är full eller innan vi ska resa iväg så fyller jag den i en av de fyra Bokashi-hinkar som jag har i källaren, och strör över lite av de Bokashiströ som jag köper ungefär en gång per år.
När sedan alla Bokashihinkar är fulla så tömmer jag dom i pallkragarna eller andra odlingsplatser, och plantorna stortrivs och växer bra.. Bokashi-ströet doftar som ensilage och hindrar avfallet från att mögla.
Maken säger: Det är klart att växterna växer bra, för dom vill ju upp i friska luften: Och vi har tackat nej till de bruna avfallspåsar som kommunen erbjuder och straffas därmed att betala mer för vår vanliga sophämtning för att vi tar hand om vårt eget köksavfall.
Det går att göra eget Bokashiströ av vetekli och den vätska som man kan tappa ur kranen på hinken, och tanken har funnits att göra eget strö i framtiden,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar