fredag 27 juli 2012

Mera Kanada

Det har nu gått några veckor sedan vår roliga resa till Kanada då min farbror fyllde 75 år. Dagen efter kalaset blev lite lugnare och min kusin Dave med flera tog en fisketur på älven nedanför min farbrors hus.
Kusinen Nita panerade och stekte fisken som smakade gudomligt och på kvällen efteråt så bjöds vi på middag hos farbror Lennarts granne.
Dagen efteråt åkte vi med min kusin Anna och hennes man Dave till Fort frances där vi beökte min farmors grav. Där ligger ligger även min faster Elsie, min farbror James och farbror Lennarts fru Josefine. Jag  har länge funderat på varför Farmor döpte min pappa till Joakim och så sin yngste son till Jim. Men nu har jag svaret, då min farbror hette James men kallades för Jim.
Halvägs till Fort frances så stannade vi till i en stad som jag tror hette Atikokan där man grävt upp en gruvfyndighet med hjälp av den här skopan under sjön som tömdes. På bild syns min syster och kusin Anna.
I staden så träffade vi en ny kusin som hette Tammy, hennes make och två av deras tre barn. Förra gången vi var där för några år sedan så träffade vi min kusin Karla (Tammys syster) och deras mor Marta som varit gift med farbror Jim (James). Vid detta tillfälle så var Tammy sjuk så vi kunde inte träffa henne.
I Fort frances så blev vi bjudna på god mat och dryck hos dessa gästvänliga människor som hette Katie och Dave. 
Efter en övernattning hos ovannämda snälla människor så åkte vi hem på tisdagen, och fick då beskåda en kanadensisk älgko tillsammans med kalv, och det var första gången som kusin Anna fick beskåda en livs levande älg, trots att hon bor i det stora landet Kanada med en stor vildmark.
Det var en jätterolig och minnesvärd resa och jag skulle kunna åka dit fort igen om jag hade tid och ekonomi för det. Nästa resa är redan planerad och det blir förmodligen en kanalresa i Skottland nästa sommar. Men innan dess så hoppas vi få besök av kusin Nitas son Derek till jul och så i juni kommer förhoppningsvis kusin Anna och hennes man Dave hit för att fira en svensk midsommar med oss. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar