tisdag 3 juli 2012

Packa kappsäck....................

Resväskan är i det närmaste färdigpackad och i morgon åker jag ner till min syster i Roslagen och sover där tills vi, min syster och jag åker iväg på torsdagsmorgon till Thunder Bay i Ontario, Kanada, där vår farbror och några av våra kusiner bor.
Många frågar varför jag har en farbror i Kanada, och det härör sig långt tillbaka i tiden, och för att göra historien lite förenklad så är det så här. Min farföräldrar åkte över och tog ett barn med sig, min faster Elsie. Kvar i Sverige blev farbror Gunnar som växte upp i Fatmomakke hos sina farföräldrar. En dotter och min pappa som var yngst blev som  det heter idag, familjehemsplacerade. Systern dog i tidig ålder, och det var bara min far som fick familj. I Kanada så skildes mina farföräldrar och farmor fick en ny familj och fick tre söner till, varav den idag enda levande är vår Farbror Lennart som nu fyller 75 år.

Vi, jag och mina syskon har inga kusiner på vår pappas sida i Sverige, däremot flera stycken på olika platser i Kanada. Min faster Elsie var över två gånger till Sverige men är sedan några år avliden. 1998 var min farbror Lennart, min kusin Anna och hennes dotter hit och hälsade på och för några år sedan åkte maken och jag över och hälsade på både på Vancover Island och i Ontario.

Vi har bra kontakt över nätet och det ska bli jättekul att träffa dom igen. Egentligen är vi ganska lika fast vi vuxit upp på olika kontinenter. Vi gillar god mat och dryck, sopsorterar och gillar att gå på loppis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar