tisdag 27 maj 2014

Mötet igår...................

Jag blev kallad till ett möte på överförmyndarnämnden igår om ett eventuellt inköp av en snöskoter till sonen, och fick återigen ett nej, då överförmyndaren tyckte att ett snöskoterinköp skulle ta för mycket av hans kapital. Jag själv tycker att det är djupt orättvist då sonen har små möjligheter att te x. resa utomlands pga. sitt nedsatta immunförsvar efter att blivit både hjärt och njurtransplanterad. När jag vet hur lycklig han var under påskveckan då han hyrde snöskoter och körde 57 mil och har råd med en egen skoter, så ger jag mig inte. .
Sonen har få intressen och jag ifrågasatta vem han skulle spara till istället för att njuta av sina intressen. Jag är djupt besviken och kommer att överklaga och skulle vilja att hans fall blev prejudicerande och att personer med funktionshinder skulle få lika rättigheter som andra, och jag avskyr förklaringen

"Det är inte alla som har möjlighet att vara i fjällen och köra snöskoter" 

Må kalla det lyx eller inte, men sonen har haft så många svårigheter i sitt liv så jag tycker att han inte ska behöva stå och titta på när de flesta i vår släkt kör egna snöskotrar. Överförmyndaren tog fram sin surfbräda och visade på billiga snöskotrar som var till salu. Problemet är att sonen har mycket ont i sina höfter efter den behandling han fick efter senaste transplantationen och behöver en hög smal dyna för att sitta bra på, och då är vi uppe i nyare modeller och andra prisklasser. Vi själv har en äldre snöskoter som han kunde använda om han inte hade sådana problem med sina höfter. Det finns inte ord för mina mina känslor och jag känner det djupt orättvist och än en gång ska jag föra en kamp för sonen som drabbats så hårt av sjukdom i sitt liv.

4 kommentarer:

  1. Vad upprörd jag blir när jag läser detta! Nä, kanske inte alla som kan åka fin snöskoter i fjällen, men de kan resa utomlands och/eller skaffa sig en massa kompisar att umgås med på ett sätt som din son inte kan. Vilka sitter i Överförmyndarnämnden? Ett politiskt uppdrag för vanliga småpåvar? Usch. Överklaga! Men försök ta juridisk hjälp av något förbund för din sons funktionshinder, lättare om överklagan formuleras av ett proffs. Lycka till!
    /Biggan, utan inlogg

    SvaraRadera
  2. Blir så upprörd över detta tag kontakt med en kvinna som heter Margareta Bankel hon är tuff och fått igenom en hel del beslut. Vi hade utbildning med henne om lss mm

    SvaraRadera
  3. Tack för ert stöd.då det betyder så mycket.Det låter hemskt, men ibland undrar jag om det är sonens hudfärg som gör att han inte får samma rättigheter som andra unga i hans ålder. Vad tror ni andra?

    SvaraRadera
  4. " Det är inte alla som har möjlighet att vara i fjällen och köra snöskoter" Snacka om luddigt myndighetsutövande! Just därför ska väll sonen få göra det. Hade han bott i storstan och velat gå på ridskola så hade alla resurser funnits. Sånt här är så orättvist! Alla vi andra som är krya och raska kan ju göra vad vi vill med våra pengar. Stå på dej i din kamp och fixa ett prejudikat i frågan! Håller en tumme å lycka till!

    SvaraRadera