torsdag 18 februari 2016

Lycka är en pastamaskin...................

Jag är lycklig ägare av en pastamaskin här hemma. Det är ett perfekt redskap för mig som vill göra allt från grunden och pastamaskinen ger mig möjlighet att blanda både persilja och nässlor i pastadegen och min familj äter gladeligen det jag lagar till. Idag blir det lasagne till middag där jag haft persilja i pastan för att göra den lite nyttigare. Jag skulle blandat i kruskakli om jag haft det hemma, då hade pastan blivit mer fiberrik. Den här pastamaskinen kan jag ta bort en del på och har motor till som jag inte vågat prova ännu utan vevar för hand.
Jag har en till pastamaskin i stugan på ön och där är den kanske ännu viktigare, för inte kör vi in till stan för att köpa pasta utan lagar mat av det vi har där ute. Att göra pasta är lätt då det står recept på durumvetepaketet. Två ägg, två dl. durumvete och två dl. vetemjöl mixas ihop till en deg. sedan kan man blanda i det man tycker i pastadegen och det blir en underbar färg på pastan om man blandar i kokta morötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar