torsdag 29 september 2011

Bre på snålsidan!

Jag sitter här morgontrött med min kaffekopp och tänker på hur man brer smör på knäckebrödet, eller spisbrödet som vissa kallar det. Orden "bre på snålsidan" ringer i mina öron sedan barnsben. Kanske är det för att smöret ska räcka längre och till fler som är ursprung till lydelsen. Jag har  fortsatt i samma anda och sagt till mina barn att bre på snålsidan och varför, när vi nu har det så bra att åtgången på smör inte borde spela någon roll.

Jag själv brer alltid på snålsidan av den anledningen att jag känner mig lite överviktig och kanske kan min rutin att alltid bre på snålsidan förhindra vidare viktökning. Finns det någon som känner igen sig?

1 kommentar:

  1. Jodå, övervikten känns igen, men jag har aldrig smör på hårt bröd .., jag minns nämligen skolans husmansmackor där smöret låg som en hätta i småhålen .., jag höll på att spy och gör det ännu nästan, bara vid tanken ,-)

    SvaraRadera