tisdag 27 september 2011

I storkokstagen!

Jag blev bjuden på lunch hos min trevliga granne idag. Grönsakssoppa med klimp blev det och så jättegott. Efteråt blev det en skogspromenad där vi åter fyllde våra korgar med gula kantareller och trattkantareller. Nu ligger det mesta av trattisarna på tork och de gula är förvällda och infrysta. Vi har satt igång den tredje frysboxen så nu är det tillåtet att göra storkok igen. I kväll kommer Göran med älgkött och då måste vi ha plats i frysen. Med färskt minne av dagens gourmetlunch så är det köttsoppekok på gång. Kålrötterna ligger i tryckkokaren, morötter och lök står på tur och kokekött från ifjol med tillhörande buljong får bli basen i soppan. Soppan ska sedan få stå ute inatt och i morgon ska jag göra klimpen till soppan.


Och när allt är färdigförpackat i frysen så känner jag mig så rik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar