onsdag 13 juni 2012

Äntligen lite vårkänsla...............

Vi har satt potatis i eftermiddag och jag förvånas vilka fina maskiner det finns för ändamålet. Knappt en timme tog det och vi satt, maken och jag i säten bakom traktorn och stoppade in potatisarna i fack som snurrade runt och släppte ner en potatis i taget, samtidigt som jorden plogades över potatisen i fårorna. Jag tänker på vilka primitiva redskap vi hade under min uppväxt i de västerbottniska fjälltrakterna där det odlades potatis till både människor och djur.

Vi klipper gräs och jag har täckt duken med gräsklipp  som jag har i cementringen där jag odlar våra kryddor, likaså  har höstfloxen fått gräsklipp som täckning, vilket beror på att jag inte har tillräckligt med stenar att täcka med.
Fruktträden blommar vackert och det är en ljummen vacker kväll här i Västernorrland , och jag är lycklig över att få bo på landet, där bonden här i byn håller landskapet öppet och  fint.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar