fredag 3 maj 2013

Tvättade målarpenslar......

Som målningsglad bloggmadam så måste  jag tvätta penslar ganska ofta, och med tre stugor och boende i ett stort renoveringsobjekt så  blir det mycket målande. Och när jag älskar gamla skåp så blir det ännu mer målande. Jag tog ner några begagnade penslar från garaget för att prova på en rengöringstest. Maken frågade om jag trodde att jag skulle få penslarna rena och jag sa att jag hade inget att förlora då penslarna annars måste dom slängas. Nu ligger dom tvättade, mjuka och färdiga för användning.
Och vet ni vad jag gjort? Jag vet inte hur många gånger jag stått i regnställstmundering  och avlutat gamla skåp, och då fått en tanke. Kan man få bort färg med kaustisk soda så borde det gå att rengöra penslar med samma kemikalie. Sagt och gjort så blandade jag ett svagt kaustisk bad för penslarna, och med lite rörelse så blev dom ganska rena. sedan sköljning under rinnande varmt vatten ock efter detta fick dom stå i ett bad med diskmedel för att bli ännu renare, och jag ska erkänna att jag är överraskad hur bra resultat det blev.

Prova själv alla målngsglada bloggläsare

2 kommentarer:

  1. Lycka till med din målning av skåpet. Skall bli kul och få se resultatet. Ha en bra helg, vi har fint väder men blåsigt. //MalinSj

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, jag hatar det att tvätta penslar men nästa gång ska jag pröva kaustisk soda.
    Ha en bra helg!
    maliz

    SvaraRadera