fredag 5 september 2014

Min havtornsskörd..........................

Jag sa till min lagvigde att jag tänkte göra en marmelad på havtorn och morötter, eftersom jag verkade få en god skörd av morötter. Det går nog inte sa han och efter en stund kom han in med den skörd som buskarna på ön ger.
Två havtornsbär blev vår skörd i år och inte blir det den marmelad som jag planerat, men jag planerar för fler havtornsbuskar hemmavid. Lite bättre skörd blev det av bondbönor och sockerärtor. Det jag inte hinner ta hand om hemma så brukar jag ta med mig hit upp till stugan för att färdigställa.
Så nu är lingonsylten kokad, ärtorna spritsade och äpplena har passerat råsaftcentrifugen och är infrysta för att bli cider eller vin så småningom. Jag ska erkänna att jag är något av en hamster som känner mig trygg när vedboden är fylld, utekällaren fylld med potatis och grönsaker, och när frysen är fylld med bär, svamp och förvällda grönsaker. Det är en underbar känsla när man på senhösten känner att nu får snön komma när den vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar