söndag 14 juni 2015

Vår avfallshantering.......................

Jag har funnit ett bra sätt att ta hand om vårt köksavfall som jag trivs bra med och som passar oss som odlingsglada. Det är enkelt med att samla hushållsavfall som  grönsaker, kaffesump med mer i en liten hink under diskbänken. När den är full så går jag en trappa ner och tömmer hinken i den här bokashihinken.
Sedan strör jag på lite bokashiströ och stänger locket tills nästa gång som min kökshink blivit full.
Nu i odlingstider så har tömt bokashihinkarna i pallkragarna som jag odlar i. Växterna trivs bra och när vi själva sopsorterar och eldar upp papper och tidningar så blir soptunnan nästan aldrig full. Nu har en bokashihink fått flytta ut till sommarstugan på Malmön där det lär bli en del hushållsavfall när vi blir många under midsommarhelgen.

Det går att göra eget bokashiströ men sparar detta tills jag blir friherinna om några år.

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Det här blev jag intresserad av. Du menar att du kan ha den här inne utan att det att det blir någon dålig lukt av det. Verkar ju kanonbra.

    SvaraRadera
  2. Det som luktar är bokashiströet som doftar som ensilage.Locket är tättslutande och det kan bli ett vitt mögel som inte är farligt. det finns en kran som man kan tappa ut vätskan och utblandat med vatten blir det utmärkt gödning till växter ute och inne. Jag själv har 4 hinkar då jag ofta har en i sommarstugan och en i fjällstugan under storhelger. Nu i odlingstider så är mina hinkar tomma och jag får börja fylla dom igen. Under vintern har jag ett stort rör som jag tömmer hinkarna i och nu odlar jag indiankrasse i röret.

    SvaraRadera