torsdag 10 februari 2011

Ett härligt klipp!


Äntligen är det dags att klippa ner filtväven för att lämna plats för båtgardinvarpen som än så länge bara finns i planeringen. Det är jätteroligt att väva men jag må erkänna att filtväven var enkel, bara att trampa och skyttla, men enformig då inget mönster framträds.
Lillvvävstolen i källaren är utvävd och nedplockad, bandvävstolen är tom, och köksvävstolen skall inom den närmaste timmen även den bli tom och nedplockad för att varpan ska få rum i vårt bondkök.
Det som ska varpas är brickbanden till filtarna och gardiner till aktern i storbåten. Jag tycker om att sova i aktern då det är högre i tak och luftigare, men tycker inte om att folk på bryggor runt om har full insyn i aktern. Därför ska det det bli vita gardiner i myggtjäll som skall pryda rutorna och skydda från insyn.
Jag har lust att varpa till linneryorna som planeras och på samma varp kan jag väva en röllekamatta till storbåten. Maken har lovat att lägga in ett så kallat skeppsgolv om jag väver en matta med kompassrosen på. Men jag måste hejda mig och ta en sak i taget, och det kommer att bli fler varptillfällen då jag ska varpa till fiskehåvarna som måste bli färdiga innan sommarsäsongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar