torsdag 5 januari 2012

Tentamen!

Jag sitter här med min tentamen i kursen Handikapprätt som jag läser på distans via Malmö Högskola. Konstigt nog så stortrivs jag med studierna och tentamen ser jag som ett tillfälle att lära sig mer genom att söka bland olika sidor med lagar och förordningar.

Det är en hemtentamen som vi får hålla på med en vecka till och jag är trygg i att bli klar med den någon gång nästa vecka. Jag tycker att den här tentan som inte har några frågor utan bara redovisning mer liknar en A eller B- uppsats på kandidatnivå. Då jag gjort massor av salstentor och några hemtentor och jag tycker att vid salstentor så upplever jag som korvstoppning där kunskapen ramlar bort så fort man lämnat tentasalen. Vid en hemtenta som pågår över några dagar så lever jag med ämnet och går och tänker och funderar hela tiden på det jag skriver om. Samtidigt så vet jag att det jag inte lärt mig tidigare på kursen så lär jag mig det under den här tentamen.
Ni som funderat att studera, så gör det! Det är så intressant och givande och det finns ämnen inom alla intressen. Det är inte heller svårt, bara man lär sig de "akademiska" reglerna. Jag är lite manisk samlare på gamla skåp, vävstolar och akademiska poäng och jag må säga att det sistnämnda inte är platskrävande som mina andra intressen. Maken säger skämtsamt om mina studier, så får jag säkert en bra position i PRO.

Nu tänker jag packa ihop mina böcker och tar helg och fortsätter skriva på min tenta nästa vecka.

Trevlig helg på er alla

1 kommentar:

  1. Hej! Jag läser också det nu och har en hemtenta jag ska skriva. Tänkte höra om du kan hjälpa mig lite på traven?

    SvaraRadera