tisdag 26 augusti 2014

Vår kökskompostering....................

Det pratas på nyheterna att vi slänger allt mer mat per person, men jag har funnit en metod som passar mig bra för att ta hand om vårt avfall. En lycka är den kompostkvarn som jag mal allt köksavfall innan jag bokashikomposterar det.
Först hamnar avfallet i komposthinken under diskbänken,
sedan mals det i kompostkvarnen och så läggs det i en bokashihink med bokashi strö över det översta lagret.
Så får det vara tills jag lägger det i pallkragarna där jag har mina odlingar. Det fungerar som gödning och sedan när jag ska tömma pallkragarna så ska jorden placeras på ett visst ställ för att användas nästa år igen.
Jag har fyra bokashihinkar som räckte över förra vintern, men funderar på att skaffa två till då jag lär få mycket grönsaksavfall då jag i år odlat mer än jag någonsin gjort. Ni som funderar på bokashikompostering så kommer länken härwww.bokashi.se
Flaskor, plast och metall lämnar vi i återvinningen och emellanåt även papper och kartong om vi inte eldar upp det själv. Soptunnan blir därför nästan aldrig full och det är inte många gånger per år som vi drar ner tunnan till vägen för att tömmas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar