fredag 1 februari 2013

I gång....

Japp! Nu är munkabältsväven i köksvävstolen igång och jag har slagit in några inslag och kan konstatera att jag varken solvat eller skedat fel, vilket jag tror att det aldrig hänt tidigare.
Mönstret blev större än jag tänkt mig, så till sängförhängena och ett draperi så passar det bra, och endera blir det fler draperier eller så jag solvar om till en tätare munkabältsbindning som passar bättre till gardiner.

Nu blir det inget mer vävande här hemma för nu ska jag packa för färd mot fjällparadiset och med i packningen får bandvävstolen plats där jag väver hankar till sexskafts-handdukarna som jag vävt tidigare.




2 kommentarer:

  1. Hej, det blir vackert med det glesa! Vad har du för varp och inslag? Skedbredd? Försöker få kläm på det där med hur olika saker påverkar...

    SvaraRadera
  2. Hej varpen är bomull 24/2, skeden är 60/10 med1tråd i solv och 2 trådar i rör, och jag slår in ull till botten och ska slå in dubbelspolad i mönstret. På bilden som är det första så har jag enkelspolat ull till mönster, men så ska det inte vara. skedbredden är ca 79 cm, och jag skulle gärna haft lite bredare.

    Ha en bra dag

    SvaraRadera