tisdag 19 april 2011

Reninsamling!



På väg upp till fjällparadiset så ser jag en grupp mäniskor stå med sina snöskortrar på en upptinad grusplan någon min norr om Åsele och frågar maken om det är nån sorts tävling eller?
Innan han hinner svara så ser vi vad som händer. Det är lapparna (samerna) som med hjälp av en helikopter håller på att samla ihop sina renar för flytt upp till fjälltrakterna där renarna har sitt sommarbete.
Och med tanken på den varma våren så tror jag inte att dom kan flytta renarna på traditionellt vis då det är några vattendrag de måste passera över. Jag antar att renarna kommer att flyttas på lastbil hit upp.
Jag ser fram mot när våra trevliga grannar som är renägare flyttar hit upp så vi kan träffas och ha trevligt tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar