söndag 19 juni 2011

Evighetsväv!

Den här gardinvarpen verkar aldrig ta slut även om det är i den vävstolen jag sitter mest i. Vävstolen står i vårt stora bondkök och är strategiskt placerad så jag kan ha full koll på ugn och spis när jag väver.



Men det går så sakta, så sakta. Visserligen är inslaget tunt, men det borde gå lite snabbare att väva ut väven.

Det är en gardinväv som är tänkt till storbåtens akterfönster och en gardin till fönstret i hallen i bastubyggnaden i fjällparadiset. Blir det nåt gardintyg över så kan jag sy något av det, tex.som en klänning eller skjorta. Snart har jag vävt vävt 9 meter av en varp som jag glömt hur lång den är.

Varpen består av 3 stycken varpflätor och kan kallas för en åslappeväv, då jag tog de varpflätor som på nåt sätt blivit över.

Som tidsoptimist så hade jag trott att vid  det här laget skulle gardinväven vara utvävd och även nästa varp som ska bli håvar i rundväv som barnbarnen kan roa sig med ute vid stugan. Jag inser att maken har rätt då han tycker att jag är en obotlig tidsoptimist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar