fredag 9 november 2012

Istället för städning....

Jag borde städa och en stor hög med lakan, dukar mm väntar på att manglas. Men lusten finns inte så istället så gör jag något roligare som att dekorera den här lilla asken.
Tekniken heter Decoupage och kommer från Italien. Företaget som säljer papper, lim mm. heter Dekorations verkstaden hade en monter på Syfestivalen som jag var på för några veckor sedan. Företaget har även en nätbutik och lilla asken var bara ett prov, för i eftermiddag så åker vi till vår lilla stuga vid Skulesjön, där jag ska dekorera ved lådan och en annan låda som är tänkt till förvaring av tidningar. Spännande värre blir det, tycker jag.

2 kommentarer:

  1. Jag har bara testat servettdecoupage, och det var faktiskt kul... Men jag skulle vilja testa med nåt lite större motiv, som inte är lika skört och genomskinligt som yttersta lagret på en servett... Hur var dessa pappersark att arbeta med?

    SvaraRadera
  2. Tidningslådans motiv var på rispapper som var ett elände att klippa ut, men lätt att applicera på lådan, då det bara var att pensla lim över. De övriga pappersarken till vedlådan och lilla asken var styvare, lättare att klippa ut och då skulle man måla lim på lådan och sedan lägga på det urklippta motivet som skulle vara blött. Jag tror att jag föredrar rispapperet då det var mindre risk att få bubblor på motivet. Jag såg att företaget hade kraftigare rispapper, och till sommaren så ska barnsängen på ön målas vit och dekoreras med något fint motiv. Nästa helg blir det vedlådan i bastubyggnaden i fjälls som ska förskönas.

    SvaraRadera