torsdag 24 februari 2011

Nya kökshandukar!


Nu är handuksväven igång och till inslag har jag ett vackert hemspunnet strygarn, eller tovgarn som det heter på vävspråk. Efter en del intermezzon vid uppknytning och framknytning är allt i sin ordning att bara skyttla och trampa på. Lite grova blir dom, men vad spelar det för roll, för inte torkar vi några glas inte och handukarna med lininslag blir bara bättre och vackrare ju mer man använder, tvättar och manglar dom.
Så småningom ska hankar vävas i brickbandsvävstolen och framledes ska alla gamla kökshandukar förpassas till mattrashögen för att klippas upp.
Jag ska erkänna att jag känner mig oerhört nöjd som har kunskap och lust att väva. Med den kunskapen så skapar jag mattor, gardiner, handukar, pannlappar och dukar till hem, barn, stugor och båt av högsta kvalité. Dessutom får jag textilier precis som jag vill dom, och som få andra har i sina hem.

2 kommentarer:

  1. Snyggt diamantrutemönster.

    Jag förstår din nöjdhet och jag är glad att få läsa om dina alster.

    Min kunskap sitter i stickkonsten. Andra säger att jag är duktig, själv jämför jag mig med såna som jag tror är i en klass högre, eller två. Men just nu är jag frustrerande overksam på den fronten. Inte att jämföra, dessvärre, utan handarbetandet.

    SvaraRadera
  2. Tack för komplimangen. Jag skulle vilja kunna sticka ochså, men ett stickmönster ser för mig ut som några konstiga hiroglyfer som jag inte förstår mig på, så därför har jag gett bort alla stickganer utom kaningarn och mohair som jag tänkte slå in i en pläd i dubbelväv som jag planerar, men visst måste det gå att sticka av lingarner ochså?

    SvaraRadera