tisdag 12 mars 2013

Bordstabletterna som blev mattor......

Vi väver tillsammans i vår gemensamma vävstuga i Vik på måndagskvällarna. Så även igår och då tog jag med en matta för att visa att man ska inte ge upp en hopplös väv.
Jag skulle väva bordstabletter på 6 skaft i cottolin i en liten vävstol, men trådarna vill bara fastna i varann och det var jättesvårt att väva. Sagt och gjort så bar jag ner den lilla vävstolen i källaren, ställde den framför min Öxabäcksvävstol, lyfte över skaft och lattor och skedade om till en grövre sked. Sedan gick det bra att väva och jag slog in ljusblå trasor, så det blev vad man kallar glesrips. Inte blev det riktigt som jag tänkt mig, men jag blev ganska nöjd ändå, och så här såg de ursprungliga planerna ut.
Faktiskt så kanske jag väver mattor i lite kraftigare färger i samma teknik då jag har massor av cottolin i mina gömmor.


1 kommentar:

  1. Vilket bra tips! Vi har precis samma problem med en ripslöpare som är ett rent elände att väva. Nu kanske vi kan rädda många meter varp. Hälsning Linnea

    SvaraRadera