tisdag 14 januari 2014

Första Bokashi-hinken är fylld...............

Japp, nu har jag kommit en liten bit till i min Bokashikompostering då första hinken är fylld.
Egentligen så är det ganska enkelt då jag försöker finfördela lite av det jag slänger i hinken. Jag har en liten komposthink under diskbänken som jag fyller innan jag lägger det i Bokashihinken. Sedan så följde det med bokashiströ som jag lägger på lite mellan varven, och doften känns ungefär som ensilage. När tre hinkar är fyllda så kan jag hälla innehållet i en plastsäck och spara tills odlingarna kommer igång. Planerna är att lägga Bokashiblandningen i pallkragarna och sedan plantera i dom.

Egentligen så ska jag gå lite längre i mitt miljöintresse då jag har köpt en avfallskvarn på tradera, och som vi (maken) kommer att koppla till en gammal diskbänksplåt som jag ska ha ute och en sil under eller så vattnar jag det malda materialet direkt i pallkragarna. En kompostkvarn står på önskelistan som kan förgylla mitt miljötänkande ännu mer.

Solen lyser här och min odlingslusta har kommit igång och därför ska skotten av physalis komma i ny jord, och huvudplantantan ska beskäras och skotten sättas i vatten för att bli nya plantor. Är det inte underbart? då sista julgrupperna slaktas och vårplanteringarna kommer i gång samtidigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar