onsdag 27 januari 2010

Landet brunsås!

Ikväll har jag sett på programmet brunsås och insett så lycklig jag är som får köpa nötkött från bonden i byn, älgkött från en kompis och ibland en ren från våra grannar i fjällparadiset. Potatisen odlar vi tillsammans i byn och egenodlad brockoli och blomkål fyller nästen en frysbox. Frukt och bär finns vid hemmet så vi kan göra sylt, mos och saft om vi vill. Nedanför sommarstugan på ön kan vi plocka vårt årsbehov av blåbär, kråkbär och lingon. Svamp plockar vi vid lilla stugan vid Skulesjön, i skogen ovanför hemmet och i fjällen.
Jag tror inte vi finns med i statstiken som visar att vi svenskar får i oss 7 kg tillsatser i mat per år. Jag har en skatt kista att hämta ur då jag tycker det är roligt att laga mat från fina råvaror, däremot gillar jag inte städning och absolut inte fönsterputs och kanske därför borde skaffa en sån här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar