tisdag 28 augusti 2012

Garn, garn och åter garn..................

Jag har varit hos en väninna till mig som vid 91 års ålder bestämt att hon inte ska väva mer. Hon tycker att då jag är en relativt "ung vävare" så kan jag få alla hennes vävgarner.
Hon och en annan vänninna som avled för något år sedan köpte på 80-talet ett garnlager från en affär som skulle läggas ner. Innan min andra vävande vänninna dog så ville hon att jag skulle ha hennes vävgarner, och så blev det. Så nu har jag bilen full med garner och ska damsuga alla rullar och gå igenom allting. Det blir en vända till för att hämta resten av hennes lager.
Garnerna på bild ska vara ett sorts Cottolin, en blandning mellan bomull och lin, men jag har svårt att läsa vad som står på etiketten.

6/1 är garnerna märkt med så det är knappast något jag kan varpa av men jag kan använda det som inslag eller göra stränggarn av det, då jag har stor lust att väva ripsmattor, då jag har jättemycket bomullsgarn på lager. Sysslolös är jag inte i mitt arbetslösa tillstånd och jag säger som en dam jag mötte sa "att kan man väva så behöver man aldrig ha tråkigt" Men med det garnlager jag har så måste jag vara frisk vävare i minst 100 år till, och där börjar även jag som obotlig tidsoptimist att tveka.

Dagens tandläkarbesök blir en dyr historia då jag ska sätta in en porslinkrona på den plomlösa tanden, och då känns det bra att kunna roa mig med något som inte kostar så mycket, som att väva, plugga och renovera gamla möbler, och inte törs jag sätta tänderna i detta olycksbådande hårdbröd nån fler gång, så brödet ska få torka mer och förvandlas till ströbröd.




2 kommentarer:

  1. "Splendolin" står det nog på etiketten!
    Cottoniserat lin (dvs fibern är skuren i korta bitar innan spinningen) + rayon enligt Svenska Akademins Ordbok http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/19/109.html

    SvaraRadera
  2. Tack för information, det är intressant att veta lite garnhistoria. Garnet har en fin lyster även om det där med rayon stör mig lite.

    SvaraRadera