måndag 27 augusti 2012

Hurra för en teknisk make!

Oj vad jag är glad, när nu maken lyckades fixa min dator, och då inser jag hur beroende jag är av detta mediet.
Idag har jag vävt klart handdukarna till vår lilla stuga som vi har bara någon mil hemifrån.Det gick jättefort, och inte en enda tråd gick av. Nu återstår att fålla handdukarna innan jag lägger ner dom i korgarna på den lilla hurts som ska få sin slutliga plats i badrummet i lilla stugan.
Det gick ju som smort att väva handdukarna, och jag tycker att vävstolen Bergå Rita är en av mina favoritvävstolar, och det är synd att den inte tillverkas längre. Randiga håvar i rundväv är planerat som nästa väv i vävstolen.
Jag köpte en liten hurts med korgar på Jysk förra veckan och jag kan inte förstå hur det går att göra hurtsen, korgar och tyg för de 300:- som den kostade. Den ska få hjul och ska få fungera som förvaring och tidningshylla inne på vår snart färdiga badrum som går i grå toner.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker också mycket om vävstolen Rita, har själv inte originalet men en vän hade vävstolen som då tillverkades av det finska företaget Varpapuu och jag efterbyggde den för många år sedan och den funkar bra.
    På våren skaffade jag Rita från Tyskland till vårt hus i Sverige så att jag kan väva även där.

    SvaraRadera
  2. Va trevligt att det är fler som gillar vävstolen. Jag fick tag på en till förra året, men bytte bort den till Öxabäcks lilla som har fler skaft och trampor. Öxabäcken ska få Ritas plats i köket, då den ska bli min sommarvävstol i stugan ute på ön hädanefter.

    Ha en fortsatt bra dag.

    SvaraRadera