onsdag 3 oktober 2012

Handduksväven..................

Jag har nästan glömt bort hur roligt det är att väva kökshanddukar. Handdukarna vävs på 6 skaft och 6 trampor och det är bara att skyttla och trampa på. Jag slår in ett vackert hemspunnet lin och min målsättning är att få handdukarna färdiga när vi renoverat och fått ett nytt stort bondkök.
Vävstolen är en Glimåkra  Aktiv som tillverkades till för några år sedan och är riktigt bra tycker jag. Det enda som jag inte gillar på vävstolen är frammatningen då jag måste flytta fram-matningsspaken från tygbommen till garnbommen när jag ska bomma fram. Nu när hösten kommer är det skönt att sitta vid vävstolen då rummet är det ljusaste rummet i huset.
Idag har jag haft en målningsdag och så blir det även i morgon då klaffbordet, lilla hyllan till nyskitan och byrån ska få sitt slutliga målningsvarv. Lådorna till byrån ska jag måla nästa vecka då jag måste slipa ner dom lite så dom går att styra in i byrån. Egentligen så kanske det blir något kurbitsmotiv på lådorna för att bryta av allt det vita som jag målar nu. Hur som helst så har jag trevligt i min arbetslöshet då jag får göra det jag tycker är roligt som att väva, studera och måla möbler, och på detta sätt få fullt utlopp för min kreativitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar