torsdag 6 augusti 2009

En tuff dag på jobbet!


Idag har det varit tufft då jag hade som uppdrag av min lediga kollega att skaffa fram en person som kunde jobba natt på lördag hos en brukare. Ringde runt och frågade och fick nej, nej och åter nej. I helgen vill ingen jobba verkar det. Till slut gick jag in och kollade hur stjärnorna jobbade. Stjärnorna är dom som alltid är villiga att ställa upp och jobba hos olika brukare. Jag Ringde Ullis och visst hon jobbar gärna lördagnatt. En stor sten föll från mitt hjärta. Hon är för duktig denna unga tjej som jobbar hos en mycket speciell brukare inom mitt område.
Strax före fyra ringde telefonen inne hos hemtjänsten och jag fick ett meddelande att en viss herre som skulle jobba kväll hos en och natten hos en annan, är sjuk, igen och åter igen. Då var det bara att sätta igång igen. Fann en dam som var villig att jobba dubbla pass och det oundvikliga kom att jag måste ta ut personal på kvalificerad övertid.
Men vad gör man, då man inte kan lämna svårt funktionshindrade människor åt sitt öde. Nästa problem var att lösa personalfrågan hos den andra brukaren som den sjuke assistenten skulle jobba hos. Jag ringe jättemånga och fick se ett namn jag kände till och kollade att hon inte jobbade på sin vanliga arbetsplats. Ringde och den underbara tjejen var villig att gå ut på sin lediga dag och jobba. Den här verksamheten skulle inte fungera utan dessa tappra personer som är villiga att ställa upp i vått och torrt.
Tog en promenad hem via vissa affärer och föll som vanligt in i denna hemska ambivalens. Jag kom hem med lite mat somkostade 39 kr och ett annat stort paket från skoaffären som kostade 500 kr. Vid samtal med maken frågade han om jag tog svampvägen hem från jobbet, jag svarade att jag tog affärsvägen istället. Han är underbar mina lagvigde som tar mina maniska behov med ro. Men jag tror att det var 5 år sedan jag köpte ett par vinterskor sist och då kostade det paret dubbelt så mycket som de skoinköp jag gjort i affären som ska stänga igen den sista augusti. Nu verkar alla snygga skor i min storlek vara slut och det är knappast någon ide att gå dit igen. För mig så räcker det inte att dom ska vara snygga, då dom dessutom ska vara fotvänliga och inte följa modetrenden alltför mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar