torsdag 13 augusti 2009

I paradiset med fin last!


Vi är här nu i vårt älskade paradis. I går kväll när vi åkte upp så tog vi vägen över skogen, som är en skogsbilväg mellan Västanbäck och Dikanäs. Anledningen var att jag fick köpa lingarn mm. som Marias mormor från Tavelsjö hade spunnnit. Varken Maria eller hennes mamma tänkte väva av garnet och mamman hade funderat vad hon skulle göra av det, och funderade på att slänga bort det. Jag hade tur och fick köpa garnet som vägde nästan 7 kilo tillsammans.
Tänk så mycket av sådant här vackert lingarn som kastas bort på grund av det bristande intresset för vävandet och ovetskap hos dom som ärvt det, hur vackert det kan bli i en duk, handuk eller gardiner. Jag vet precis vad jag ska väva av det vackra hemspunna lingarnet som ligger på storhärvor. När jag kommer hem igen ska jag ta fram storhärvelträt från lon, för att så småningom få det på koner och bli mer lätthanterligt. Se vilken underbar lyster det vacka lingarnet har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar