tisdag 23 oktober 2012

En bak, storkoks och planteringsdag....

Stora tryckkokaren är upplockad från matkällaren och älgköttbenen som ligger i ska bli köttsoppa med klimp till middag och andra middagar framöver.
Till soppan tycker jag att man behöver ett gott bröd och därför står ett grovt bröd på jäsning. Under matlagningen kan jag sitta i min köksvävstol, den lilla Öxabäcken där jag väver gardiner och sänghimmel till vårt romantiska sovrum  i lilla höststugan. Från min vävstol har jag full koll på köket och jag förstår att mina förfäder ofta hade sina vävstolar placerade i köket.

Sedan ska jag ut och plantera på den lilla kulle som maken gjorde i söndags och som kommer att bli en prunkande liten kulle nästa år. Lysprakting, egyptiska luftlökar och jordgubbsplantor är det som idag ska planteras på kullen.

2 kommentarer:

  1. Så duktig du är!
    Det verkar som du har ett mycket trevligt kök.
    Fin bakduk oxå,i sållväv ;).
    Hälsar Monika.

    SvaraRadera
  2. oj inte känner jag mig duktig, då jag är van vid storkok sedan barnsben, och du har alldeles rätt, Handdukarna är vävda i sålldräll och fins i boken Roligt att väva där min kompis Kerstin Mauritzon är en av författarna. Det är hennes vävstol jag har i fjällstugan och handdukarna var det första jag vävde i hennes vävstol. Jag funderar på att väva samma handdukar igen men kommer så att göra dom bredare.

    Ha en bra dag
    Barbro

    SvaraRadera