söndag 30 december 2012

Helgen som gått....

På fredag kom min syster och konstapel klang från Fatmomakke och åt med oss. Sedan på lördag blev det storbak i Dikanäs bagarstuga tillsammans med äldsta dottern med familj och några fler. Hon ville lära sig baka och jag blev förvånad vad hur duktig hon blev på att kavla ett svårt bröd som ett ojäst tunt tidningsbröd. Äldste sonen visade sig att göra jättefina bakämnen som också imponerade på oss.
När vi kommit hem upp till stugan så packade vi brödet och då känner jag mig så rik, så rik.
Senare på kvällen kom yngsta dottern med pojkvän och vi åt en god middag tillsammans, och idag har mågen varit ute med sitt modellflygplan och flugit över oss. Vi planerar att längre fram i vår göra en banderoll som det står fiskekortkontroll på efter planet, och flyga över de som fiskar på isen utanför här, och se hur många som stannar kvar på isen efter detta.

Senare idag kom Birger med 8 fina rödingar till oss och nu är frysboxen full här i fjällparadiset. En charklåda från bonden i byn, vårt hembakta tunnbröd från igår och Birgers fina rödingar kommer att förgylla vårt  liv och leverne under den närmaste månaderna. Birger ville att mågen skulle upp till till hösten med sitt modellflygplan i älgjaktstider och flyga över vidderna och spana efter älg.

I dag har maken skottat av altanen och jag får genast en vårkänsla och längtar till den tid då vi kan ställa dit utemöblerna och äta ute i vårsolen. Jag själv har gjort pytt i panna av julresterna och är just nu ganska trött på allt vad julmat heter.

God fortsättning på helgerna till er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar