måndag 31 december 2012

Mitt händelserika år i listformat!

Här är mitt år i listformat, där jag har fina minnen av både stora och små händelser. Jag har fått resa en del, vilket varit jätteroligt, det negativa är att jag inte fått det jobb som jag utbildat mig för. Men jag lider inte då jag mycket roligt att sysselsätta mig med, och jag har en underbar familj, och goda vänner runt om mig.
  • Januari.  Vi gör vår efterlängtade kryssning i Caribien och ser solen gå ned över Atlanten. Resan är en kompensation efter vår sommar då maken jobbat i Afghanistan och jag jobbat åt kommunen hela sommaren. Denna månad så väver jag handdukar, glesripsmattor och band till kaninfiltarna  som ska få sin slutliga plats i bastubyggnaden i fjällparadiset. Jag blir färdig med min kurs i Handikapprätt.
  • Februari. Jag får tomma konor skickade från en snäll person i Kil så jag kan fortsätt bobina garn som jag kan spola upp på konor med hjälp av min fantastiska maskin, och så målar jag bord och skåp i vitt.
  • Mars. Pling i telefonen och dottern föreslår att vi ska läsa vuxenpedagogik tillsammans till hösten, och jag blir jätteglad som har en rejäl studieabstinens, Jag väver gula påskgardiner i fantasibindning och örngott och gardiner i munkabälte.
  • April. Vi åker ofta till fjällstugan, då det är bästa tiden där uppe. Jag lider fortfarande av hälsporre och investerar i ett gåband för att förbättra min livstil. Jag åker på en inspirerande vävresa till Härnösand och Sundsvall med mina vävkompisar. Ett skåp och en vedlåda blir färdigmålade, och vi gör säsongens sista skotertur.
  • Maj. Vi börjar renovera lilla stugan som vi har på tomten och som ska bli gäststuga till vänner och släktingar. Sjösättning av lillbåt och vi öppnar vår stuga på en ö i Höga kusten. Vi gör vår årliga resa till Skåneland och kommer hem med ampaltomater och surfinier. På vägen hem besöker vi min syster i Rosslagen och beundras av deras byggglädje. En ny bandvävstol inskaffas. Äldsta dotterns katt somnar in för evigt efter 19 år och sörjs av hela familjen och släkt, Hon som haft ett händelserikt liv som en mycket aktiv råttjägare. Jag målar bräder i massor som ska spikas in i lillstugan som vi har hemma. Vi besöker lilla stugan vid Skulesjön för första gången i år och där jag planerar målning och tapetsering i framtiden. Äldsta barnbarnet tar studenten, och jag är en stol mormor då barnbarnet går ut skolan med toppbetyg.
  • Juni. Vi får ett fint besök av en Hermelin som vill dela vår måltid av egentillverkade strips. Jag får veta att jag inte fått något sommarjobb på kommunen denna sommar och blir ganska ledsen. Vi firar en trevlig midsommar tillsammans på ön med släkt och vänner, men storbåten är fortfarande inte sjösatt. Tillsammans med mina systrar och svågrar så gör vi en rolig resa till Riga som är en present till en av mina svågrar som fyllt 50 år tidigare i år.
  • Juli. Pling i min mobil, och det är dottern som ringer och vi har båda blivit antagna till kursen i vuxenpedagogik. Jag som har studieabstinens efter sista kursen blir jättaglad. Min äldre syster och jag åker till Canada för att gratulera vår enda levande farbror som fyllde 75 år. Jag ringer och beställer vår vackra uteskita till ön och blir utfattig igen. Dottern ringer och berättar att jag ska bli ägare till ett klaffskåp, och när vi hämtar skåpet så fick jag ett till och blir glad över två nya renoveringsobjekt att ägna mig åt i min arbetslöshet. Vi eldar upp den gamla boden på ön och inreder den nya med hyllor och annat, och det är nästan så att  vi tar av oss skorna när vi går in i den superordning som råder i vår nya bod på ön. 
  • Augusti. Jag tömmer mitt vävrum i källaren och lyckas få in det mesta i ett litet rum på övervåningen. Min väninna som slutat väva ringer och ber mig hämta hennes vävgarner som han har i en bod och vill bli av med. Det blev lådvis med silke som jag fortfarande kämpar på att få upp på konor. Ett hårdbrödsbak kostade mig en sönderbiten tandkrona som lagades för 6000:- och jag känner mig utfattig igen. Vi äter kräftor, har stugsista, plockar bär och svamp. Jag får ett brev från min a-kassa där jag beviljas läsa kursen vuxenpadagogik på kvartsfart med bibehållen A-kassa och blir därför evig student de närmaste 2 terminerna. Maken bygger pumphus i fjällparadiset och jag målar skithus på ön. 
  • September. Jag väver mattor i min nya köksvävstol som jag är så lycklig över. Har målat det mesta till nyskitan på ön som inte blir färdig denna höst, då jag vill införskaffa tvättställ mm. Vi tillbringar en äntligen en lördagskväll hemma och äter gott tillsammans i salen. Vi vintrar in sommarstugan på ön och jag åker på vävfest hos en vävstuga i grannbyn och inspireras. Potatisen tas upp och vi känner oss rika när vi packar in potatisen i jordkällaren.Glad är jag att den yngsta dottern träffat en kille som är jättetrevlig. Lika glad är vi att yngsta sonen också  träffat en trevlig flickvän.
  • Oktober. Vi delar våra  helger mellan fjällstuga och höststuga, där vi plockar svamp och renoverar. Jag väver gardiner och sänghimmel till vårt framtida romantiska sovrum i lilla höststugan. Åker en bussresa tillsammans med grannen på syfestival i stora huvudstaden där jag kommer hem med massor av nya ide er. Jag gör en svampkniv på knivkursen som  inte hinner bli klar denna svampsäsong. Vi köper fasadvirke som jag planerar måla under hösten. Taket blev bytt och är klart och fasaden ska renoveras nästa år. Vi fyller frysen med lax från orten, kött från bondens djur i byn och jagande kamraters älgkvoter. Jag åker med sonen till Göteborg som nu i år haft sitt nya hjärta i 20 år . Det är 8 år sedan han fick  sin nya njure och jag är lycklig att vi bor i ett land som Sverige. Det vi vet att han på sikt behöver en ny njure och även höfter.
  • November. Vi vintrar in vår lilla höststuga och jag är jättenöjd över den renovering vi gjort där. Jag målar skåp, bord och liten byrå. I köksvästolen väver jag tyg till förkläden som 6 herrar och 2 damer ska få i julklapp.  Maken bilar upp golvet i tvättstugan och mitt vävrum i källaren kommer aldrig att bli vävrum igen. Vi tillbringar den första hela helgen hemma då vi köper krysantimum och bjuder goda vänner på etiopisk middag. Jag åker till dalarna och träffar exsvåger, min förra svärmor och barnens kusin som tillbringat så många somrar med oss på ön. Sedan till Värmland där jag tillsammans med en vävande vänininna går på kurs damastuppsättning. Och vilken gästfrihet vi möttes av från den vävande väninnan och make som vi bodde hos. 
  • December. Efter min Värmlandsresan åkte vi till min syster i Rosslagen där vi åt gott och hade trevligt tillsammans. Jag glömmer laddningskabeln till datorn och det blir bloggstiltje några dagar. Kylan slår sina lovar runt om oss och jag är lycklig över att kunna elda i kakelugnen hemmavid. Jag blir glad när jag får ett julkort från en 86-årig väninna som är glad och tacksam över de dagar då  vi plockade blåbär och hallon vid vår lilla stuga tidigare i höst. En annan rolig händelse var när jag tillsammans med dottern åkte till Nätrakyrka och såg luciatåget där mitt yngsta barnbarn var en av tomtenissarna.I köksvävstolen väver jag tyget till julklapparna i maratonfart. Likadant är det med banden i bandvävstolen som hör till förkläderna. Jag hinner bli färdig och vi åker upp till till fjällstugan med snöskoter och tvättmaskin på släpet. Julen firar vi i stugan tillsammans med en av sönerna och en kompis. Traktorn krånglar och snöskotern startar inte och när vi planerade att åka till min syster i Fatmomakke så kom vi inte längre än till Dikanäs. Det blev bärgning och hyrbil  och min syster med make kom hit istället. I lördags blev det storbak i bagarstugan med familjen och sedan kom yngsta dotter med pojkvän och sov över hos oss. Besök fick vi också av Birger som kom med rödingar till oss. Nu är vi ensamma i stugan, men ska basta och äta gott tillsammans och jag ska göra vad jag kan för att hålla mig vaken till midnatt.

Jag slutar året i sällskap med en underbar make, är evig student en termin till och kommer att väva och måla  mycket bräder under det kommande året, kanske så målar jag en och annan möbel som tex. Östervålastolarna som står på logen och ska få sin slutliga plats i salen hemma.

Jag önskar er alla ett gott slut på det gamla året och en god början på det nya 2013.

4 kommentarer:

  1. Tack Barbro .., nu har jag läst precis hela resumén och ser att du är lika energisk som tidigare ,-)

    Vilket tempo du har!

    SvaraRadera
  2. Gott nytt aktivt år till dej ;).
    Kram Monika

    SvaraRadera
  3. Det syns att du hadde ett mycket gott år 2012.
    Jag önskar dig att det blir minst så bra i 2013.

    Lycka till!
    maliz

    SvaraRadera
  4. Ja, tänk att en så stillsam typ som jag kan ha en sån alltjämt flitig mamma som du. =P
    God fortsättning, kära mor!

    SvaraRadera