onsdag 24 mars 2010

Ett roligt klipp!


En trevlig händelse som jag upplevt så många gånger att jag glömt antalet, är det roliga klipp jag gör när jag klipper ner den färdiga väven från vävstolen. Denna gång var det ca 20 meter gardin i fantasibindning. Gardinerna ska få sin slutliga plats i fjällstugans små gästrum och i storbåtens ruff och toa. Det lär bli några metrar över som jag inte planerat för ännu.
De negativ följderna av en nedklippt väv är en tom vävstol som i mitt tycke är en hemsk syn. Snart så skall en ny varp dras på i Bergåvävstolen. Den är svart och skall bli dukar, ett smalt draperi och kanske nytt tyg till vikskärmen som finns i sommarstugan ute på ön.
Om jag tänker efter så var detta den femte väven jag vävt i den här vävstolen, som jag köpt begagnad från Sundsvall för några år sedan. Den är begränsad med bara 4 skaft och 6 trampor men bra på det sätt att den går att packa ihop med väv i och flytta mellan hem, stugor och veckopendlar boende, med andra ord en riktig resevävstol

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar