onsdag 25 augusti 2010

Färdigvävt och nedklippt!


Nu är mina handukar i sållväv färdigvävda och nedklippta. Det blev 15 stycken som är ungefär 68 x 140 cm i storlek innan fåll och tvätt. Det kanske är mer rätt att kalla dom badlakan istället. Varpen räckte även till en fyrkantig duk som jag kan använda på utebordet.
Nu återstår det att väva hankar till handukarna, men i bandvävstolen sitter en brickbandsvarp som jag måste väva ut först. Jag är faktiskt lite tveksam om vad jag skall varpa härnäst till vävstolen. Jag funderar på att väva gardiner till julfönstren eller en duk i daldräll.
Normalt så har jag planer för mina vävstolar åratals i förväg, men denna vävstol som jag har här har sina begränsningar med endast 4 skaft och 6 trampor. Den är inte heller lämpad för att väva mattor i.
Egentligen skulle jag vilja ha Öxabäcksvävstolen hit och väva ripsmattorna som skall till relaxdelen i bastun, men vem orka bära det schabraket 4 trappor upp hit till mitt tillfälliga veckopendlarboende. Det blir nog bäst att varpa nåt mindre till den här och jag tror det lutar åt dukväven i daldräll som jag kommer att leta åt varpgarn till på söndag när jag är hemmavid.
Något måste jag ha i den då jag hatar att vara göralös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar