onsdag 4 augusti 2010

Ingen vacker syn precis!


Inte är den vacker när den står där tom och innehållslös. Väven är nerklippt och ännu några dukar ska läggas i min aldrig sinande fållningskorg. Det kommer att dröja ända tills söndag om en och en halv vecka då jag hoppas få hjälp av maken att dra på väven, efter en fjällhelg då vi ska följa min före detta svåger tills hans sista vila, han som lämnade oss alldeles för tidigt i livet.
Jag hade som ivrig bloggmadam tänkt mig hinna varpa båda handuksvarpflätorna i veckan, men glömde omknytningsnörena som jag behöver när jag skall plocka ner varpflätorna från varpställningen.
Egentligen spelar det ingen roll då jag har gott om tid att varpa nästa vecka, då jag inte har någon hägrande vävstol att sätta mig i. Då kanske det är dags att börja gräva i korgen och fålla några dukar innan nästa laddning ofållade dukar hamnar där.

2 kommentarer:

  1. Jag är synnerligen rudis på vävstolar, men den där ser ju väldigt liten och nätt ut jämfört med mitt stora schabrak som ligger nedpackat sedan hur många år som helst.

    Jag trodde de skulle vara lite tunga för att stå emot slagen.

    SvaraRadera
  2. Jo! den är liten och nätt och passar utmärkt att dra med mig till min tillfälliga arbetsort. Den är däremot inte lämplig att väva mattor i, men jag har vävt dukar, draperier, handukar och gardiner med gott resultat. Vävstolen heter Rita och tillverkad av Bergå vävstolsfabrik. Jag köpte den på blocket för några år sedan och det bästa med den är att den är utrustad med en lodrät kontramarsch. Begränsningen är att den bara har 4 skaft och 6 trampor och inte går att bygga ut mera. Jag ser sådana vävstolar på blocket lite nu och då och jag kan rekommendera den till den vävglada som bor trångt då den går att fälla ihop med väven i.

    SvaraRadera