onsdag 12 januari 2011

Glaskroppsavlossning och mattras-sortering!


Ja, så ser mitt liv ut just nu. Gårdagens besök på ögonmottagningen där dom undersökte den fläck jag hade på höger öga visade att jag har nåt som heter glaskroppsavlossnning och betyder att jag nu uppnått den ålder där mina kroppsdelar håller på att lossna. Sedan tidigare så är jag även benskör vilket innebär att mitt skelett så sakta håller på att luckras upp. Blodtrycket rusar runt och är för högt.
Inget av detta gör ont så jag ska väl skatta mig lycklig i alla fall och jag får behandling både mot benskörheten, blodtrycket och glaskroppsavlossningen om den förvärras.
Idag håller jag på att sortera mattrasorna som följde med min senast inköpta vävstol, och jag beundrar de duktiga kvinnorna generationen före oss som tog tillvara på varje utverkad textil och klippte upp till mattrasor.
I mattrasorna kan jag se flera människors beklädnader som faderns flanellskjorta, farmors nattsärk, det stjärnmönstrade madrassöverdraget, städrocken i blommigt bommulltyg, nylonskortan, krimpleneklänningen, banlonpolon och mycket mer.
Som kräsen bloggmadam så väver jag bara ur bommull och linnetrasor och ger därför bort det övriga till min vävande granne som brukar blanda bommull och syntet. När jag står och sorterar så vill jag så gärna väva trasmattor, men måste vänta till jag får någon lämplig vävstol över.

1 kommentar:

  1. Ja, det mesta ramlar neråt med stigande ålder, inte bara rumpan - som snart når knäna - utan hela rasket.

    Man får tunnar hår också. Har jag märkt ,-)

    SvaraRadera