lördag 1 oktober 2011

Räddda plommonen!

Ja så skrev en av mina döttrar på sin blogg för ett år sedan, och då skickade vi 8 kilo plommon med bussgods till henne. I år frågade jag om hon ville ha några plommon, men hon tackade nej. I dag när jag tar hand om ca 10 kg plommon så förstår jag henne.

Jag är uppvuxen i en by i Västerbottensfjällen där det gick att odla potatis och rabarber på sin höjd och då ska jag vara tacksam för det som går att odla i Västernorrland där jag nu bor. Min syster ringde och gav recept på en plommonchutney och självklart så ska jag göra den. Sedan ska det bli en efterrättspaj med äpplen och plommon och resten av plommonen ska jag koka kräm på.

Men gudarna ska veta att jag är less på detta storkok och är glad när bär och fruktsäsongen är över och jag kan gå i svampskogen i stället

1 kommentar:

  1. Hade jag haft ett större kök så hade så klart varit villig att kladda på ännu en gång. =)

    Kram!

    SvaraRadera