måndag 4 juni 2012

Helgförberedelser!

Kälknölen ligger i sitt spad och vårrullarna som vi ska ha till förrätt är färdiga för att friteras.
I morgon så kommer min exsvåger, dotter, son och krullet (kungspudeln Charlie). Då ska vi åka ut till stugan på ön och det ska bli spännande att höra vad exsvågern tycker om förändringen sedan den tid då han var med mig och barnen  där. Jag tror att det är 18 eller 19 år sedan han var där senast.

När vi får så kärt besök så vill jag bjuda på något extra och snart ska jag gå ut till utekällaren och hämta potatis som jag ska skala och ta med mig ut till stugan, då det ska bli strips av potisen. Då lär jag inte ha någon hermelin som tjuvar strips av oss som i helgen som gått när vi var i fjällstugan. 

2 kommentarer:

  1. Hej, jag har också en sådan fritös, himla gott att fritera. Bara lite dåligt samvete att det inte är så nyttigt. Såg ett TV-progam från Australien hur man frittade potatis. Man strimlade först rå potatis, kokade den så den blev halvkokt. Tog upp ur spadet och lade på tallrik, så in i kylen ung. 4 tim. så det torkade till. Sedan frittade man den som vanligt, den var himmelsk... mvh Lisbeth och du, lycka till med midsommarfirandet på din ö.

    SvaraRadera
  2. Hej att fritera sin egen potatis är jättegott, och jag själv friterar potatisen 2 gånger, först för att bli genomkokt och sedan för att få en frasighet. När jag friterar klyftpotatis så brukar jag vid slutfriteringen lyfta korgen i luften några gånger, och då får potatisen luftblåsor och blir jättegod. Om man vill så kan man frysa in potatisen efter första friteringen och ta fram och slutfritera vid behov.

    Onyttigt, men jättegott
    Ha en bra dag

    SvaraRadera