fredag 8 juni 2012

Könsdiskriminering?

Jag hörde på radion igår att vissa landsting kommer att erbjuda män över 65 år sk. screening av aorta för att kolla om det finns bråck eller anerysm. Jag blev nyfiken och googlade på ämnet, och frågade min dotter som är sjuksköterska om det var bara män som fick bråck eller anerysm på  sin kroppspuslsåder. Svaret blev nej, det var minst lika vanligt bland kvinnor, ja kanske till och mer vanligt att kvinnor drabbas. Jag kom då att tänka på min morfar som blev några år över 50 när han dog i brusten aorta. Min älskade lilla moster gick vid något högre ålder samma öde till mötes.
Och en av mina kusiner fick sin aorta förstärkt så hon var runt 40-50 år, och då undrar jag varför denna orättvisa, för visst är livet lika kärt för oss alla och ingen vill väl lämna jordelivet för tidigt i en brusten aorta som oftast leder direkt in i döden.

3 kommentarer:

  1. Ååååå, moster Margit!! Nu lånar jag bilden av dig, Barbro!

    SvaraRadera
  2. Varsågod det får du gärna.

    Kram från kusinen

    SvaraRadera
  3. Jaa, vad ska man säga... =/ Det verkar ju nästan alltid vara männen som prioriteras, så inte undra på att man känner sig mindre värd som kvinna. Fortfarande.

    SvaraRadera