lördag 9 oktober 2010

En målningsdag!


Äntligen är takbräderna färdigmålade. Jag startade klockan halvåtta i morse med förhoppning att hinna måla klart. Först en miss med en falurödfärg som hade frusit och därigenom inte målningsbar. Sedan gick det av farten. Jag trodde att det skulle gå mer färg än de tre blandningar jag gjorde.
En välförtjänt paus blev det när dotter och barnbarn kom för att äta middag. Med sig hade hon en dunk rödfärg så jag kunde måla de 4 röda bräderna.
Strax efter klockan sju i kväll var allt klart och det känns i min högra handled, den som jag bröt för några år sedan och som sedan läkte ihop fel. men jag är jättelycklig att det är klart och jag tror faktiskt att jag ska måla hörnskåpet, vävpallen och lite andra saker i garaget i morgon.
Det är en klar fördel att blanda färgen själv då jag kan välja hur mycket färgen ska täcka, och hur mycket färgen ska glänsa. Nackdelen är den långa torktiden, men ska man ådringsmåla så är det fördel om man har gott om tid på sig innan färgen torkar. Bräderna ska bli tak i bastuns relaxdel mm i fjällparadiset, och jag kan se framför mig hur fint det ska bli.

4 kommentarer:

  1. Blanda egen färg?
    Jag kände nog bara till falu rödfärg i det avseendet.

    Något för en knasig spinnare att tänka på det året som huset blir målat ...

    SvaraRadera
  2. Jo du Maud nog var det jobbigt allt´, men då maken jobbar utomlands och jag är ensam hemma kan man ägna sig åt en målarhelg. Och du Cecilia det går utmärkt att blanda egen linoljefärg som dom gjorde förr i tiden. Det som ingår är färgpigment, balsamterpentin och Linolja. Dessutom får man färgen så tjock eller tunn man vill och varierar glansen med mängd linolja i förhållande till balsamterpentinet. Och har man en gång målat med sin egen färg så vill man aldrig använda någon annan oljefärg.

    SvaraRadera
  3. Fast det lär jag inte få med gubben på. Hans kompis målade huset med fin linoljefärg. Och bara några år senare var det massa alger på det. Det lär bli något mer "algpyton".

    SvaraRadera