måndag 6 december 2010

Dag 6. Min dag!


Måndagmorgon. Jag vaknar strax före sex utvilad och klarvaken. Jag har sovit gott i de mangade linnelakanen som jag renbäddade med i går kväll. Jag känner lite ånger över gårdagens impulsköp. Det var den elektriska pastamaskinen som föll offer för min plånbok. Lite fika, lite skedning av av väven och lite TV innan jag promenerade till jobbet.
Måndagsmornarna är trevliga då vi alla områdeschefer inom handikappområdet samlas och diskuterar innan telefontiden börjar klockan 8. Förmiddagen går fort då jag mest svarar i telefonen. En kollega är sjuk och jag har dennes telefon vidarekopplad till min.
Strax innan lunch kommer en vikarie och säger att hon tackar nej till erbjudandet om ett vikariat, och jag blir förvånad då jag tror benhårt på arbetslinjen. Det blir en del fundering på vilken vi bör sätta in i stället på vikariatet och det måste gå fort då personen måste vara inskolad och klar innan vecka 50.
Min syster ringer på mobilen och undrar om vi ska köpa vävgarner tillsammans. 80 kg vävgaren för 5000;- Några samtal senare har vi bestämt oss, och så kommer mitt dåliga samvete igen.
Lunch och sedan en del pappersjobb som kontering av fakturor och renskrivning av arbetsmiljökartanalyser samt genomförandeplaner. Vid tretiden så träffar jag en jobbsökande person som egentligen avtalat tid med min kolllega som ligger hemma och är sjuk. Dagen har gått i ett huj och strax efter klockan 16:00 stämplar jag ut och promenerar hem.
Hemmavid så intar jag min middag i min ensamhet, ringer maken och promenerar sedan iväg för att skicka tillbaka barnboken som jag fått mig tillsänd utan mitt medgivande. Jag blir glad när jag ser att det lyser i vävstugan då det kan vara ett elände att få upp kodlåset då det är kallt. Någon öppnar som jag inte vet namnet på och jag intar min plats i vävstolen för att väva gardinerna i munkabält. Tidsoptimist som jag är så skulle jag gärna vilja hinna väva 4 gardinlängder innan helgen så jag kan sätta upp dom hemma i köket när jag kommit hem.
Det är ju så trevligt att väva tills jag upptäcker att jag nog vävt den första gardinlängden lite annorlunda (läst fel färg på en rand). Det måste nog bli så att jag plockar ner väven efter 3 längder så jag kan väva, så att dom blir lika i varje fönster. Klockan är 21:30 när jag knatar hemåt, hämtar tvätten i tvättstugan och ringer sedan maken som har besök och vi bestämmer att ringa varandra senare.
Nu återstår bara en tekopp och en kvällsmacka innan det är dags för läggdags och dagens sista samtal med maken. Så ser min dag ut idag och antagligen likadan resten av veckan. Jobb på dagen och vävning på kvällen för att väva färdigt dom här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar