lördag 19 januari 2013

Inte hästenrutigt precis........

Väva sänglinne? och jag har hört det många gånger att det är tokigt att väva sänglinne då det finns att köpa.
Men jag håller inte med. Jag har vävt sänglinne tidigare och det är oerhört skönt att sova i. Jag har massor av garn att väva av och bra vävstolar att väva i. Därför ska det det här bli till påslakan till lilla höststugan där vi ska ha ett romantiskt sovrum med sänghimmel och kristallkrona.
Det ser inte ut som hästenrutigt och då kallar jag mitt tyg för åsnerutigt istället då jag slår in naturfärgat och brunt lingarn.

6 kommentarer:

  1. Det finns numera ju allt att köpa och nästan alltid är det även billigare, men jag tror att det är mycket roligare att göra så mycket som möjligt själv.

    Med hälsningar
    maliz

    SvaraRadera
  2. Alldeles riktigt, och så får man en helt annan kvalitet på det man väver själv, och dom lakanen bör räcka livet ut för oss.

    MVH Barbro

    SvaraRadera
  3. Jag tänker att det är nog den finaste lyx man kan unna sig, hemvävt sänglinne. Jag skulle sova som en prinsessa. Och så otroligt vackert du väver!

    SvaraRadera
  4. Ojoj. vilken känsla det måste va att sova i dom lakanen.
    Vad har du för kvalite´? Är det lin både i varp och inslag?
    Du äe fantastiskt ambitiös och duktig. Och vad du hinner!!!! Har ni dubbelt så långa dagar där du bor?
    Hälsningar Monika

    SvaraRadera
  5. Hej det är bomull i varpen och lin i inslaget, och att det är skönt att sova i lakanen vill jag lova, då jag vävt sänglinne till vår säng i fjällstugan. Det var en vävstol med en blå varp i som jag fick av min syster och maken slaktade vävstolen och lade bommen i en vagga nedanför garnbommen på min stora glimåkra. Sedan lyfte jag över solv och skaft och kunde edan väva på lakan och örngott av varpen.

    SvaraRadera