måndag 28 januari 2013

Nu är den igång igen.....

Ikväll har vi dragit på en varp i köksvävstolen och fy vad det tjorvade, jag använde min nyligen införskaffade redkam, men jag tror jag förskedar nästa väv. Men nu sitter den där varpen, som är ca 14 meter och ska bli förhänge till förlåtssängar, ett draperi och köksgardiner. Det var länge sedan jag varpade den som jag egentligen tänkt mig till myggtjällsgardiner till fjällstugan, men nu när jag vill ha förhängena färdig innan påsk så tog jag den varpen och kan bara skylla tjorvet på mig själv, då det är jag som varpat.
Jag inviger en liten praktisk grej /(T-platta) från Jula som är perfekt till att hålla skälstickorna på plats när jag solvar. Ingen dyr grej som jag ska skaffa fler av.

2 kommentarer:

  1. Vad betyder "tjorva" ? Ordet känner jag inte och nu är jag nyfiken där det syns att du hade ett problem. Jag lärde mig vävuppsättning med en redkam och tror det går mycket bra men kanske spelar vanen en stor roll om man giller något eller inte.
    Din idé med T-platta är topp, det ska jag nalla.

    SvaraRadera
  2. Hej tjorva är när trådara trasslar in sig i varandra, som kan bero på garnet eller att det är ojämt varpat.

    MVH Barbro

    SvaraRadera