tisdag 28 januari 2014

Vår förunderliga värld....................

Jag betalar räkningar med min mobil, får en leverans hemkörd från systembolaget och söker recept på nätet istället för att leta bland mina kokböcker. Om mina föräldrar ser detta från sin himmel så skulle dom nog tycka att vi lever i en förunderlig värld.

Mandelblåbärskaka ska det bli i morgon då dotterns familj kommer hit och äter middag.
50 g smör
3/4 dl socker
1 ägg
1 dl vetemjöl
3/4 msk citronsaft

FYLLNING:
21/2 dl blåbär
1/2 dl socker
1 dl vispgrädde
1 ägg
1/2 dl hackad mandel

TILL SERVERING:
1 1/2 - 2 dl vispgrädde eller
1 paket ( 1/2 liter ) vaniljglass

Gör så här

Rör smör och socker pösigt. Tillsätt ägg, mjöl och citronsaft.
Tryck ut degen i en ugnsäker form och låt den gå upp lite på kanterna. Blanda blåbär och socker och lägg bären på degen i formen. Vispa grädden tjock och vispa upp ägget, blanda ihop och häll blandningen över bären. Strö mandel över. Grädda kakan i 175º i 30-35 min.
Servera mandelblåbärskakan med mjukvispad grädde eller något smält vaniljglass.
Receptet 'kommer från den här sidan http://www.matklubben.se/recept/mandelblaabaerskaka_5578.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar