söndag 27 maj 2012

En ny bandvävstol!

Jag har förärats med en ny bandvävstol som snickare Stig gjort till mig. Det var en vävkompis som ville ha en bandvävstol och jag mailade en bild på den min exmake gjorde en gång. Hon ville ha en och jag tog med min till snickaren och bad honom göra en likadan, och när han sa priset så tyckte jag att jag att jag kunde unna mig en till, så han fick göra två stycken.
Nu är den ytbehandlad med en blandning av linolja och balsamterpentin och får stå och torka tills det är dags för ett varv ytbehandling igen. Jag tycker vävstolen är väldigt användbar då jag kan väva både vanliga band och brickband i vävstolen. När jag ska väva brickband så fäller jag bara ner mittpinnen och skruvar fast den. Jag har vävt en del handdukar och skulle aldrig sy dit hängare av något köpeband, utan har jag vävt handdukar, så ska jag väva hängare också.

Jag har haft en till bandvävstol tidigare, men den fick följa med vävstolen som jag bytte bort mot lilla Öxabäcksvävstolen som ska förgylla min fritid i framtiden.

1 kommentar:

  1. Kul! Man får aldrig för många bandvävstolar: Jag har en likadan. Instämmer med det du säjer om band på handdukar.
    Stort nöje.
    Hälsar Monika

    SvaraRadera