torsdag 24 maj 2012

Idag.................

Idag ska maken fortsätta med att isolera och spika panel i lillstugan som vi har på tomten. Den ska bli härbärge till vänner, släkt och deras husdjur när dom kommer på besök.
Jag som bloggmadam har jättetrevligt när jag planerar inredningen som ska bestå av två gamla vackra utdragsängar som jag målat med egenblandad linoljefärg. Jag väver överkast i korgflätningsväv i källaren till sängarna, har vävt filtar i kaningarn som ska färdigställas till stugan. Jag planerar att väva en ripsmatta i grönt, gult och rött. Gardiner i fantasibindning och myggtjäll finns färdigvävda att sys till fönstret. Kuddarna i plattväv är varpade och ska vävas så fort en lämplig vävstol blir ledig. I förlängningen planerar jag att väva halvlinnelakan i passande färger till sängarna.
Jag  själv förbereder maten för helgen då vi ska vara i stugan på ön. Några av barnen kommer och i morgon kväll ska vi ha en liten grön vårfest, med nässelsoppa till förätt, Nässelpasta och en laxpastasås med nässler, morötter och gröna ärter. En grön sallad ska det bli, och egentligen så  borde vi ha Vino verde (vin gjort på omogna druvor). Kallas även grönt vin, men vi får nöja oss med något annat vitt vin till maten.

På lördag så ska vi grilla lax och äta en tillhörande rotfruktsgratäng och  kantarellsås. Blåbärskaka planeras till efterätt. Anledning till att jag förbereder maten är att jag ska städa in oss i stugan och vill gärna tillbringa några timmar på stranden, då det ska bli fint väder i helgen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar