onsdag 27 mars 2013

En städ och- matlagningsdag.....

Idag är det städning och matlagning inför den härliga stundande påskhelgen som gäller. De gula påskgardinerna som jag vävde i fjol har kommit upp i de fuskputsade förnstren. Det är minusgrader och aprilväder ute med ömsom sol och ömsom snöfall, och jag vill inte putsa fönsten på utsidan och emellan då det är kallt ute. På spisen står grytan med berberikryddat kött som sprider en härlig doft i köket. Det ska bland annat bli Ingera som är Etiopiens nationalrätt och som kan passa bra att äta ute då man äter köttgrytan med bitar av det tillhörande surdegspannkak0rna som jag gör av vatten jäst, majsmjöl och kornmjöl. Degen ska stå och jäsa några dagar innan jag gräddar dom.
Påsken är av de helger som jag älskar älskar mest. Det är då vi njuter av vårvintern i fjällstugan. Vi syskon och syskonbarn med familjer träffas och äter gott hos varandra. Det blir härliga skoterturer över snöklädda fjällvidder när vi åker och träffas. Min äldre syster, bror och dotter har hus i Dikanäs och min yngre syster har hus i Fatmomacke. Vi själva har vårt några kilometer från Killtelfjäll och skoterturerna mellan orterna är det som sätter guldkant på tillvaron.

Tocka släkten vill ha vårrullar och tailmat när dom kommer till oss och de ska dom få då maken har köpt en ställning till muurikahällen som vi kan värma med gasol. Eller då vi är många så ska det finnas många rätter att välja på. Kycklingklubbor och grillpotatis i folie är en annan rätt som mina gäster kommer att bjudas på och jag hoppas innerligt att det blir en solig och härlig dag som blir min matdag och vi kan husera på isen, där vi kan fiska och äta tillsammans.

Jag frågade min dotter som är 42 år om det inte skulle kunna vara så att hon och systerdottern som fyller 40 snart kunde bjuda på en av middagarna i påskhelgen och fick svaret. "Vi nöter ut en generation i taget" och då är tur att jag som bloggmadam tycker att det är roligt att laga mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar